Здравейте,
искам да Ви попитам относно търговско представителство регистрирано в БТПП (Българска Търговско Промишлена Палата), търговското представителство е регистрирало лице Търговски представите, който е член на държава извън европейския съюз (Израел).
Лицето ще получава възнаграждения в България за дейността си.
Във връзка с възнаграждението ще трябва да му начисляваме осоигуровки и данък, но въпроса е на какво основание да го осигуряваме.
Тъй като лицето е член на държава извън европейския съюз за трудов договор от инспекцията по труда искат разрешение за работа на чужденец. Самата процедура отнема няколко месеца поне 3 месеца, което е твърде дълъг период.
Имате ли подобен случай във вашата практика и как сте го решили.
Благодаря Ви предварително.
искам да Ви попитам относно търговско представителство регистрирано в БТПП (Българска Търговско Промишлена Палата), търговското представителство е регистрирало лице Търговски представите, който е член на държава извън европейския съюз (Израел).
Лицето ще получава възнаграждения в България за дейността си.
Във връзка с възнаграждението ще трябва да му начисляваме осоигуровки и данък, но въпроса е на какво основание да го осигуряваме.
Тъй като лицето е член на държава извън европейския съюз за трудов договор от инспекцията по труда искат разрешение за работа на чужденец. Самата процедура отнема няколко месеца поне 3 месеца, което е твърде дълъг период.
Имате ли подобен случай във вашата практика и как сте го решили.
Благодаря Ви предварително.
Добавена в
1 отговор
експерт Miglena Trifonova
отговори на въпрос
на 04 Февр. 2014
Здравейте!
Съгласно чл.24 от Закон за насърчаване на инвестициите:
1.Чуждестранни лица, които имат право да извършват търговска дейност по националното си законодателство, могат да откриват в страната търговски представителства, които трябва да бъдат регистрирани в Българската търговско-промишлена палата.
2. Представителствата по чл.24, ал. 1 ЗНИ не са юридически лица и не могат да извършват стопанска дейност.
3. Сделките, които чуждестранното лице сключва с местни лица за нуждите на регистрирано от него представителство по чл.24, ал. 1 ЗНИ се осъществяват по реда за извършване на сделки между местни лица.
Тъй като ще се осъществява трудова дейност и ще се получава за това възнаграждение от лицето, което ще работи за търговското представителство, то безспорно следва да се осигурява.
Съгласно чл. 4, ал. 1, т. 7 от Кодекса за социално осигуряване управителите и прокуристите на търговски дружества и на еднолични търговци и на техните клонове, членовете на съвети на директорите, на управителни и надзорни съвети и контрольорите на търговски дружества, синдиците и ликвидаторите, както и лицата, работещи по договори за управление на неперсонифицирани дружества
Тъй като лицето, което ще работи за търговското представителство в България не попада в кръга на тези лица, то следва да се сключи трудов договор или отношенията да се уредят като извънтрудови с договор с облигационно действие (т. нар. граждански договор), което ще породи осигуряване съответно по трудов договор на основание чл.4, ал.1, т.1 КСО или при работа поизвънтрудови правоотношения на основание чл. 4, ал. 3, т. 5 и 6 КСО.
Предполагам няма нужда да уточнявам осигуряването по реда на ЗЗО и за ДЗПО при тези видове осигурени лица.
Така че страните да решат дали трудов или договор по ЗЗД да сключат за уреждане на правата и задълженията си.
Съгласно чл.24 от Закон за насърчаване на инвестициите:
1.Чуждестранни лица, които имат право да извършват търговска дейност по националното си законодателство, могат да откриват в страната търговски представителства, които трябва да бъдат регистрирани в Българската търговско-промишлена палата.
2. Представителствата по чл.24, ал. 1 ЗНИ не са юридически лица и не могат да извършват стопанска дейност.
3. Сделките, които чуждестранното лице сключва с местни лица за нуждите на регистрирано от него представителство по чл.24, ал. 1 ЗНИ се осъществяват по реда за извършване на сделки между местни лица.
Тъй като ще се осъществява трудова дейност и ще се получава за това възнаграждение от лицето, което ще работи за търговското представителство, то безспорно следва да се осигурява.
Съгласно чл. 4, ал. 1, т. 7 от Кодекса за социално осигуряване управителите и прокуристите на търговски дружества и на еднолични търговци и на техните клонове, членовете на съвети на директорите, на управителни и надзорни съвети и контрольорите на търговски дружества, синдиците и ликвидаторите, както и лицата, работещи по договори за управление на неперсонифицирани дружества
Тъй като лицето, което ще работи за търговското представителство в България не попада в кръга на тези лица, то следва да се сключи трудов договор или отношенията да се уредят като извънтрудови с договор с облигационно действие (т. нар. граждански договор), което ще породи осигуряване съответно по трудов договор на основание чл.4, ал.1, т.1 КСО или при работа поизвънтрудови правоотношения на основание чл. 4, ал. 3, т. 5 и 6 КСО.
Предполагам няма нужда да уточнявам осигуряването по реда на ЗЗО и за ДЗПО при тези видове осигурени лица.
Така че страните да решат дали трудов или договор по ЗЗД да сключат за уреждане на правата и задълженията си.