Здравейте,
радвам се че ви открих и имам възможност да получа компетентни отговори на въпросите си лесно и удобно!Въпроса ми е следния:Аз съм назначена на постоянен трудов договор във фирма(8-часов работен ден,осигуровки на 420лв).Искам да отворя ЕООД,на което да бъда управител и собственик.Въпросите ми са свързани с това как да имам минимални разходи за осигуровки и такси и др. Става въпрос ЕООД-то да е агенция за недвижими имоти и искам да огранича месечните разходи.Четох вариант че мога да се осигурявам 5 дни в месеца(нещо такова) или по-точно май да се водя че работя 5 дни и тогава заплащам минимални осигуровки.Моля да ме посъветвате кое е най-подходящо за мен - искам да бъда изрядна в законово отношение и в същото време да не се обременявам с непосилни разходи,тъй като при недвижимите имоти има моменти на много работа,а също и такива спадове че с месеци да нямаш приходи.Още повече аз имам постоянна работа и осигуровки и искам това ЕООД да бъде допълнителна възможност за приходи и когато имам такива да си покривам законовите изисквания.Благодаря предваритно за вниманието!
радвам се че ви открих и имам възможност да получа компетентни отговори на въпросите си лесно и удобно!Въпроса ми е следния:Аз съм назначена на постоянен трудов договор във фирма(8-часов работен ден,осигуровки на 420лв).Искам да отворя ЕООД,на което да бъда управител и собственик.Въпросите ми са свързани с това как да имам минимални разходи за осигуровки и такси и др. Става въпрос ЕООД-то да е агенция за недвижими имоти и искам да огранича месечните разходи.Четох вариант че мога да се осигурявам 5 дни в месеца(нещо такова) или по-точно май да се водя че работя 5 дни и тогава заплащам минимални осигуровки.Моля да ме посъветвате кое е най-подходящо за мен - искам да бъда изрядна в законово отношение и в същото време да не се обременявам с непосилни разходи,тъй като при недвижимите имоти има моменти на много работа,а също и такива спадове че с месеци да нямаш приходи.Още повече аз имам постоянна работа и осигуровки и искам това ЕООД да бъде допълнителна възможност за приходи и когато имам такива да си покривам законовите изисквания.Благодаря предваритно за вниманието!
Добавена в
1 отговор
експерт Елисавета Петрова
отговори на въпрос
на 02 Септ. 2013
Като лице, упражняващо трудова дейност като собственик на дружество, сте длъжна да се осигурявате за за инвалидност поради общо заболяване за старост и за смърт.
Това означава не само да имате качество на собственик на дружество (ЕООД), но и да упражнявате трудова дейност. Въпреки че се предполага, че дружествата се създават по търговския закон с цел да бъде осъществявана търговска дейност (включително и чрез упражняване на трудова дейност на собствениците), това не винаги е така. Възможно е да има периоди, в които поради една или друга причина дейност не се осъществява. Т.е трудовата дейност може да бъде започвана, прекъсвана, възобновявана и прекратявана. Съгласно чл. 1, ал. 1 от НАРЕДБАТА ЗА ОБЩЕСТВЕНО ОСИГУРЯВАНЕ НА САМООСИГУРЯВАЩИТЕ СЕ ЛИЦА, БЪЛГАРСКИТЕ ГРАЖДАНИ НА РАБОТА В ЧУЖБИНА И МОРСКИТЕ ЛИЦА при започване, прекъсване, възобновяване или прекратяване на всяка трудова дейност, за която е регистрирано самоосигуряващото се лице, се подава декларация по утвърден образец от изпълнителния директор на Националната агенция за приходите (НАП) до компетентната териториална дирекция на НАП, подписана от самоосигуряващото се лице, в 7-дневен срок от настъпване на обстоятелството.
Това означава, че след като веднъж сте започнала трудова дейност, сте длъжна да декларирате обстоятелството по започването с горната декларация и дължите осигуровки до момента, в който след като прекъснете дейността си, подадете декларация за прекъсването. Когато отново се наложи да възобновите дейност, отново подавате въпросната декларация и отново сте длъжна да внасяте осигуровки.
Тънкият момент тук е, че няма точна дефиниция за "трудова дейност като собственик на дружество". Това би могло да бъде причина за евентуални спорове с контролните органи. Те могат да се опитат да оспорят истинността на декларираните обстоятелства. Като доказателства биха им послужили всякакви документи, свързани с приходи и разходи на дружеството, направени през периодите, в които сте декларирали прекъсване на дейност.
Това означава не само да имате качество на собственик на дружество (ЕООД), но и да упражнявате трудова дейност. Въпреки че се предполага, че дружествата се създават по търговския закон с цел да бъде осъществявана търговска дейност (включително и чрез упражняване на трудова дейност на собствениците), това не винаги е така. Възможно е да има периоди, в които поради една или друга причина дейност не се осъществява. Т.е трудовата дейност може да бъде започвана, прекъсвана, възобновявана и прекратявана. Съгласно чл. 1, ал. 1 от НАРЕДБАТА ЗА ОБЩЕСТВЕНО ОСИГУРЯВАНЕ НА САМООСИГУРЯВАЩИТЕ СЕ ЛИЦА, БЪЛГАРСКИТЕ ГРАЖДАНИ НА РАБОТА В ЧУЖБИНА И МОРСКИТЕ ЛИЦА при започване, прекъсване, възобновяване или прекратяване на всяка трудова дейност, за която е регистрирано самоосигуряващото се лице, се подава декларация по утвърден образец от изпълнителния директор на Националната агенция за приходите (НАП) до компетентната териториална дирекция на НАП, подписана от самоосигуряващото се лице, в 7-дневен срок от настъпване на обстоятелството.
Това означава, че след като веднъж сте започнала трудова дейност, сте длъжна да декларирате обстоятелството по започването с горната декларация и дължите осигуровки до момента, в който след като прекъснете дейността си, подадете декларация за прекъсването. Когато отново се наложи да възобновите дейност, отново подавате въпросната декларация и отново сте длъжна да внасяте осигуровки.
Тънкият момент тук е, че няма точна дефиниция за "трудова дейност като собственик на дружество". Това би могло да бъде причина за евентуални спорове с контролните органи. Те могат да се опитат да оспорят истинността на декларираните обстоятелства. Като доказателства биха им послужили всякакви документи, свързани с приходи и разходи на дружеството, направени през периодите, в които сте декларирали прекъсване на дейност.