Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките".
Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките". Съгласен съм
Имейл RSS Facebook
x Влез в clubtrznormativi.bg

Лични данниОбезщетенияОсигуровкиТрудови правоотношенияУсловия на трудЧовешки ресурси

Чл. 121, ал. 2 от ЗДСл

Здравейте!
В какъв срок от датата на прекратяване на служебното правоотношение на служител, органът по назначаването може по свой почин да отмени заповедта.
Може ли това да стане по искане на служителя, след изтичане на едногодишен срок от датата на прекратяване на служебното правоотношение.

1 отговор


на 17 Юли. 2013
Здравейте!
По отношение на въпроса дали може органът по назначаването по своя инициатива да отмени заповедта за уволнението.
Да може да го направи и това право му е дадено именно от цитираната от Вас разпоредба на чл.121, ал.2 ото Закона за държавния служител. (Органът по назначаването може и по свой почин да отмени заповедта за прекратяване на служебното правоотношение.)

Въпросът е в какъв срок може да направи това. Законът не съдържа разпоредба докога той може да направи това ( в какъв срок), така както го прави Кодекса на труда в 344, ал.2 КТ( Работодателят може и по свой почин да отмени заповедта за уволнение до предявяването на иск от работника или служителя пред съда.)
Считам, че това органът по назначаването може да го направи, когато заповедта за уволнение не е била оспорвана – в рамките на 14-дневния срок за обжалване. След изтичането на този срок, когато не бъде оспорван индивидуалния административен акт, какъвто представлява заповедта за уволнение му се превръща в стабилен административен акт.

Така, че отговорът на първия Ви въпрос е – не, не може само и единствено по инициатива на органа по назначаването да се отмени една заповед за уволнение, която вече е станала стабилен индивидуален административен акт. То е и логично да не се допуска подобна продължителна несигурност в правоотношението. Може да се отмени след срок една година, само заповед, която не е стабилна, т.е. е била обжалвана и производството не е приключило.
Така стигаме до втория въпрос
Отново от значение е дали заповедта за уволнение е стабилна или не е.
Защото и да има искане от бившия служител, органът по назначаването не може да направи нищо, ако заповедта е стабилна.
Ако заповедта за уволнените е била оспорена, за който много важен факт не споделяте нищо и не е стабилна, то нещата стоят иначе.
Ако заповедта е оспорвана по съдебен ред и няма още окончателно решение, то разпоредбата на чл.156, ал.1 АПК дава право на органа по назначаването да оттегли заповедта за уволнението при всяко положение на делото. След първото по делото заседание е необходимо и съгласието на оспорващия уволнението.
В зависимост от това, как се е развивало оспорването – дали е имало оспорване първо по адмисистративен ред, после по съдебен ред и как са се развивали нещата, може и не една, ами и много повече години от уволнението да са минали.

Извод:
Органът по назначаването може да отмени заповед за уволнение по своя инициатива - в 14 дневен срок, ако тя не е оспорвана.
Ако заповедта е оспорвана, можем да приемем, че органът по назначаването оттегля заповедта по искане на уволнения.
Това той може да направи както при оспорването по административен ред - до 7 дни от получаване на жалбата и преди да я препрати на по-горестоящия орган.
Това той може да направи и при оспорване по съдебен ред
- до приключване на първото заседание по делото;
- след приключване на първото заседание по делото със съгласието на уволнения.

Надявам се да съм обяснила разбираемо.

Гласувайте отговор 0 Оценявам този отговор 0 Не съм доволен от този отговор
Отговори
Абонирайте се БЕЗПЛАТНО за Newsletter clubtrznormativi.bg

за да получавате най-новата информация и анализи по темите, които Ви интересуват!

Да, искам информация за продуктите на РС Издателство и Бизнес консултации. Приемам личните ми данни да бъдат обработвани съгласно Регламент ЕС 2016/679