Въпрос: Съдружник получава личен труд и се осигурява за пенсия и общо заболяване и майчинство през ООД от 2016 г. През 2017 г. открива ЕООД, което започва дейност от 01.07.2017 г. и подава декларация за регистрация на самоосигуряващо се лице, в която декларира започване на дейност, но без осигуряване в него. Осигуряването продължава в ООД. На 01.04.2020 г. лицето прекратява дейност, продава дяловете си от първата фирма и подава декларация, в която попълва прекратяване на дейност. От 01.04.2020 г. лицето подава декларация образец 1 през втората фирма на високия процент, но е пропуснало да подаде декларация, че започва осигуряването си през нея. До този момент от нея има подадена само декларация за започване на дейност от 2017 г., но без осигуряване. Може ли да подадем сега със задна дата тази декларация, че от 01.04.2020 г. започва да се осигурява през втората фирма на високия процент? Ако може, дали ще си запази правото, след като декларацията не е подадена в срок, да се осигурява на високия процент или ще трябва да се подадат и коригиращи единици и годишни шестици, след като не сме подали декларацията в 7-дневен срок от настъпване на основанието за осигуряване?
НОВИ експертни ТРЗ решения >> труд и осигуряване, отпуски, болнични, майчинство, ТЕЛК и др. >>> в новата книга “Труд и осигуряване в казуси - наръчник на практикуващия ТРЗ служител”. Вземете я тук >>
Отговор на въпроса даде експерт Аспасия Петкова:
Съгласно чл. 1, ал. 1 от Наредбата за общественото осигуряване на самоосигуряващите се лица, българските граждани на работа в чужбина и морските лица, задължението за осигуряване на самоосигуряващите се лица възниква от деня на започване на трудовата дейност и продължава до нейното прекъсване или прекратяване.
Съгласно ал. 2 на чл. 1 от наредбата, в 7-дневен срок от започване на трудовата дейност, самоосигуряващото се лице подава декларация по утвърден образец в НАП.
Съгласно чл. 2, ал. 3 от наредбата, самоосигуряващите се лица, които извършват дейности на различни основания, внасят авансовите си вноски за едно от основанията по избор на лицето.
В конкретния казус самоосигуряващото се лице е започнало дейност през 2016 г., подало е декларация с желание да се осигурява за всички рискове и предполагам, че е внасяло осигурителни вноски през цялото време за всички рискове.
Осигуряването е по ЕГН и няма значение чрез коя фирма ще се осигурява. Лицето не е прекратявало дейността си и би трябвало да не подава нови декларации, а да продължава да се осигурява за всички рискове.
Фактът, че ООД-то е прекратило дейността си, не означава, че лицето е прекратило дейността си. То продължава да упражнява дейност като самоосигуряващо се лице въз основа на декларацията, подадена през 2016 г. Декларацията, подадена в НАП, отразява дейността на лицето, а не на фирмата.
Аз считам, че не е необходимо да се подават други декларации, а лицето трябва да си внася осигурителните вноски за всички рискове.
Източник: “Труд и осигуряване в казуси - наръчник на практикуващия ТРЗ служител”. Вземете книгата тук >>
Отговор на въпроса даде експерт Аспасия Петкова:
Съгласно чл. 1, ал. 1 от Наредбата за общественото осигуряване на самоосигуряващите се лица, българските граждани на работа в чужбина и морските лица, задължението за осигуряване на самоосигуряващите се лица възниква от деня на започване на трудовата дейност и продължава до нейното прекъсване или прекратяване.
Съгласно ал. 2 на чл. 1 от наредбата, в 7-дневен срок от започване на трудовата дейност, самоосигуряващото се лице подава декларация по утвърден образец в НАП.
Съгласно чл. 2, ал. 3 от наредбата, самоосигуряващите се лица, които извършват дейности на различни основания, внасят авансовите си вноски за едно от основанията по избор на лицето.
В конкретния казус самоосигуряващото се лице е започнало дейност през 2016 г., подало е декларация с желание да се осигурява за всички рискове и предполагам, че е внасяло осигурителни вноски през цялото време за всички рискове.
Осигуряването е по ЕГН и няма значение чрез коя фирма ще се осигурява. Лицето не е прекратявало дейността си и би трябвало да не подава нови декларации, а да продължава да се осигурява за всички рискове.
Фактът, че ООД-то е прекратило дейността си, не означава, че лицето е прекратило дейността си. То продължава да упражнява дейност като самоосигуряващо се лице въз основа на декларацията, подадена през 2016 г. Декларацията, подадена в НАП, отразява дейността на лицето, а не на фирмата.
Аз считам, че не е необходимо да се подават други декларации, а лицето трябва да си внася осигурителните вноски за всички рискове.
Източник: “Труд и осигуряване в казуси - наръчник на практикуващия ТРЗ служител”. Вземете книгата тук >>
Свързани статии
Проследени новини
Абонамент за newsletter
Абонирайте се БЕЗПЛАТНО за Newsletter clubtrznormativi.bg
за да получавате най-новата информация и анализи по темите, които Ви интересуват!
Коментари
0 Коментари