Моля да ми помогнете да реша как може съдружник , ЧФЛ да бъде назначен по трудов договор, при положение , че е съдружник в ООД, което е регисрирано по българските закони. ООД -то осъществява контролни дейности по изграждане на системи в страни от ЕС . За тази услуга , оформяме от Б-я фактури и фирми от ЕС ни заплащат услугата. Точно тези дейности по контролна дейност изпълнява това ФЛ - ЧФЛ. Как ще е решен въпроса с осигуряването в Б-я ?! И кой ще го "назначи", след като в Б-я има назначен българин по ДУК за управител - другият съдружник ли ще подпише трудовия договор или този управител - българин. На ясно съм , че този съдружник ще е командирован , за да се изпълни логиката на закона . Това лице посещава Б-я от време на време , ще има и отпуск - платен , неплатен . Може ли тези неща да се случат без да нарушаваме някакъв закон ?!
Добавена в
10 отговори
експерт Miglena Trifonova
отговори на въпрос
на 18 Окт. 2012
Ако се сключи трудов договор, естествено лицето ще е назначено от управителя, представляващ дружеството, а не от другия съдружник, който не представлява работодателя.
1. На коя държава е гражданин/поданик съдружника, с който българското ЮЛ иска да сключи ТД. Кой е центърът на жизнените му интереси и къде е обичайното му местопребиваване?
2. Има ли друго осигуряване въобще и в какво качество?
3.
1. На коя държава е гражданин/поданик съдружника, с който българското ЮЛ иска да сключи ТД. Кой е центърът на жизнените му интереси и къде е обичайното му местопребиваване?
2. Има ли друго осигуряване въобще и в какво качество?
3.
потребител Лора Лазарова
отговорина потребителя Miglena Trifonova
на 18 Окт. 2012
Много благодаря за отзивчивостта Ви. Съдружникът работи в Германия и в Холандия. Българското дружество има договор за контролни / експертизи / процедури по инстлиране на ново машинно оборудване на различини компании. Точно тези екпертизи изпълнява съдружника ЧФЛ. Рядко посещава България. НО СЪЩИЯ СЪДРУЖНИК ИЗПЪЛНЯВА в чуждестранно дружество длъжността - главен мениджър. Как , с какъв документ да удостоверим, че ЧФЛ има осигурявне в друга държава и в Бълрия не подлежи на осигуряване ?
потребител Лора Лазарова
отговорина потребителя Лора Лазарова
на 19 Окт. 2012
ОЧАКВАМ ПОМОЩ !!!!!!!!!!!!!
експерт Miglena Trifonova
отговорина потребителя Лора Лазарова
на 19 Окт. 2012
Въпросите, който поставяте са доста сложни и многоаспектни, а не отговорихте на поставените въпроси.в т.1.
Като главен мениджър да разбирам, че е в трудови правоотношения с чуждестранното юридическо лице.
Като главен мениджър да разбирам, че е в трудови правоотношения с чуждестранното юридическо лице.
експерт Miglena Trifonova
отговори на въпрос
на 19 Окт. 2012
Съгласно чл. 14(5) от Регламент 987/2009 лице „обичайно осъществяващо дейност като заето лице в две или повече държави – членки“ е това което:
1. докато извършва дейност в една държава–членка, същевременно упражнява отделна дейност в една или повече държави–членки, независимо от продължителността или естеството на тази отделна дейност;
2. продължително време редува дейности, с изключение на такива, които са незначителни по своето естество, в две или повече държави-членки, независимо от честотата или периодичността на редуването им.
Целта на тази разпоредба е да се разграничат дейностите за един работодател от дейностите за двама или повече работодатели, чийто седалища или места на дейност са на територията на различни държави-членки.
Точка 1 обхваща случаите, в които по едно и също време са в сила няколко договора за заетост за различни работодатели и въз основа на тях се извършват едновременно различни трудови дейности в различни държави-членки.
Втората или допълнителната дейност може да се упражнява по време на неплатен отпуск, през почивните дни, а при почасова работа – две различни дейности за двама работодатели може да се извършват в един и същи ден.
Точка 2 обхваща лицата само с един договор за заетост, които обичайно осъществяват дейност за един работодател на териториите на повече от една държава-членка, без значение колко често става това редуване.
В такива случаи, за да се избегне евентуално манипулиране на приложимото законодателство, дейностите, които са незначителни по своето естество, не следва да се вземат предвид при преценка дали лицето обичайно осъществява дейност в две или повече държави–членки.
По този начин не се допускат злоупотреби, при които един работодател наема на работа лице само в една държава-членка, но за да се осигури прилагането на законодателството на друга държава-членка по силата на чл. 13 от Регламент (ЕО) № 883/2004, съответното лице работи за много къс период и в другата държава-членка.
1. докато извършва дейност в една държава–членка, същевременно упражнява отделна дейност в една или повече държави–членки, независимо от продължителността или естеството на тази отделна дейност;
2. продължително време редува дейности, с изключение на такива, които са незначителни по своето естество, в две или повече държави-членки, независимо от честотата или периодичността на редуването им.
Целта на тази разпоредба е да се разграничат дейностите за един работодател от дейностите за двама или повече работодатели, чийто седалища или места на дейност са на територията на различни държави-членки.
Точка 1 обхваща случаите, в които по едно и също време са в сила няколко договора за заетост за различни работодатели и въз основа на тях се извършват едновременно различни трудови дейности в различни държави-членки.
Втората или допълнителната дейност може да се упражнява по време на неплатен отпуск, през почивните дни, а при почасова работа – две различни дейности за двама работодатели може да се извършват в един и същи ден.
Точка 2 обхваща лицата само с един договор за заетост, които обичайно осъществяват дейност за един работодател на териториите на повече от една държава-членка, без значение колко често става това редуване.
В такива случаи, за да се избегне евентуално манипулиране на приложимото законодателство, дейностите, които са незначителни по своето естество, не следва да се вземат предвид при преценка дали лицето обичайно осъществява дейност в две или повече държави–членки.
По този начин не се допускат злоупотреби, при които един работодател наема на работа лице само в една държава-членка, но за да се осигури прилагането на законодателството на друга държава-членка по силата на чл. 13 от Регламент (ЕО) № 883/2004, съответното лице работи за много къс период и в другата държава-членка.
експерт Miglena Trifonova
отговори на въпрос
на 19 Окт. 2012
Чуждестранното дружество, в което е главен мениджър това лице, дружество от държава член на ЕС ли е?
експерт Miglena Trifonova
отговори на въпрос
на 19 Окт. 2012
РЕГЛАМЕНТ (ЕО) № 883/2004 НА ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ И НА СЪВЕТА
от 29 април 2004 година
за координация на системите за ►C1 социална сигурност ◄
(Текст от значение за ЕИП и Швейцария)
(ОВ L 200, 7.6.2004 г., стр. 1)Член 13
Осъществяване на дейност в две или повече държави-членки
1. Лице, което обичайно осъществява дейност като наето лице в
две или повече държави-членки е подчинено на:
a) законодателството на държавата-членка по пребиваване, ако то
осъществява значителна част от дейността си в тази държава-
членка или ако е наето от различни предприятия или различни
работодатели, чието седалище или място на дейност се намира в
различни държави-членки,
или
б) законодателството на държавата-членка, в която се намира седалището или мястото на дейност на предприятието или работодателя, който го е наел, ако то не осъществява значителна част от дейността си в държавата-членка по пребиваване.
2. Лице, което обичайно осъществява дейност като заето лице в
две или повече държави-членки е подчинено на:
a) законодателството на държавата-членка ПО ПРЕБИВАВАНЕ, ако то осъществява значителна част от дейността си в тази държава-членка;
или
б) законодателството на държавата-членка, в която е съсредоточена дейността му, ако то не пребивава в една от държавите членки, в която осъществява значителна част от дейността си.
5. За целите на прилагането на определеното в съответствие с
тези разпоредби законодателство, лицата по параграфи 1 - 4 се
приравняват на лица, осъществяващи цялата си дейност като
наети лица или като самостоятелно заети лица и които са получавали целия си доход в съответната държава-членка.
Това това най-общо материалноправния режим за избор на приложимо законодателство, във връзка с осигуряването.
от 29 април 2004 година
за координация на системите за ►C1 социална сигурност ◄
(Текст от значение за ЕИП и Швейцария)
(ОВ L 200, 7.6.2004 г., стр. 1)Член 13
Осъществяване на дейност в две или повече държави-членки
1. Лице, което обичайно осъществява дейност като наето лице в
две или повече държави-членки е подчинено на:
a) законодателството на държавата-членка по пребиваване, ако то
осъществява значителна част от дейността си в тази държава-
членка или ако е наето от различни предприятия или различни
работодатели, чието седалище или място на дейност се намира в
различни държави-членки,
или
б) законодателството на държавата-членка, в която се намира седалището или мястото на дейност на предприятието или работодателя, който го е наел, ако то не осъществява значителна част от дейността си в държавата-членка по пребиваване.
2. Лице, което обичайно осъществява дейност като заето лице в
две или повече държави-членки е подчинено на:
a) законодателството на държавата-членка ПО ПРЕБИВАВАНЕ, ако то осъществява значителна част от дейността си в тази държава-членка;
или
б) законодателството на държавата-членка, в която е съсредоточена дейността му, ако то не пребивава в една от държавите членки, в която осъществява значителна част от дейността си.
5. За целите на прилагането на определеното в съответствие с
тези разпоредби законодателство, лицата по параграфи 1 - 4 се
приравняват на лица, осъществяващи цялата си дейност като
наети лица или като самостоятелно заети лица и които са получавали целия си доход в съответната държава-членка.
Това това най-общо материалноправния режим за избор на приложимо законодателство, във връзка с осигуряването.
експерт Miglena Trifonova
отговори на въпрос
на 19 Окт. 2012
- Компетентна институция в България при определяне на приложимо
законодателство в сферата на социалната сигурност е Национална агенция за
приходите (НАП).
- Приложимо законодателство в сферата на социалната сигурност се определя
въз основа на подадено в ТД на НАП Уведомление/Искане за издаване на
удостоверение.
- Работодателите, при командироване на техни служители в друга държава-
членка на ЕС имат задължение да подадат в компетентната ТД на НАП, при
възможност предварително, Уведомление, с което информират, че
конкретното заето лице за съответния период ще осъществява дейност на
територията на друга държава-членка
- Работодателят или заетото/самостоятелно заетото лице може да подаде
Искане за издаване на удостоверение А1 за приложимо законодателство.
законодателство в сферата на социалната сигурност е Национална агенция за
приходите (НАП).
- Приложимо законодателство в сферата на социалната сигурност се определя
въз основа на подадено в ТД на НАП Уведомление/Искане за издаване на
удостоверение.
- Работодателите, при командироване на техни служители в друга държава-
членка на ЕС имат задължение да подадат в компетентната ТД на НАП, при
възможност предварително, Уведомление, с което информират, че
конкретното заето лице за съответния период ще осъществява дейност на
територията на друга държава-членка
- Работодателят или заетото/самостоятелно заетото лице може да подаде
Искане за издаване на удостоверение А1 за приложимо законодателство.
потребител Лора Лазарова
отговорина потребителя Miglena Trifonova
на 21 Окт. 2012
Още един път Ви благодаря г-жо Трифонова. За да бъда добре разбрана , допълвам, че лицето е гражданин на Холандия, работи в дружество, член на холдинг в Германия, като менижър. Като едновремено с това е съдружник в дружество, регистрирано в България. До сега след облагане с данък Печалба , българското дружество изплащаше дивиденти на съдружниците, като прилага нашето законодателство за данъчното облагане. За този съдружник не сме начислявали и внасяли никакво осигуровки. Това дружество е при мен на обслужване от 1 година и тази ситуация аз наследих от предишни счетоводители, с които вече нямам комуникация. Със сигурност знам, че ЧФЛ, за което дискутираме, работи като мениджър в немско дружество, но и че изпълнява контролни функции за инсталирането на ново оборудване на други немски фирми, за което ние , от България, пускаме фактури от името и за сметка на българското дружество. Тези функиции могат да се реализират извън работното време по мениджърския договор на ЧФЛ. Така че припокриването е възможно да се изолира. Не съм сигурна сега по двата момента :
относно осигуряването - изилза според това , което зачетох от предоставените извадки на регламентите / за което много Ви благодаря / , че лицето трябва да се осигурява според държавата, където пребивава като работник/служител и това явно е Германия. Ако бъде назначено в българското дружество , напр. на 4 ч. тр. договор, явно не трябва да се осигурява и в България.Моля да коментирате , дали правилно съм Ви разбрала .
И второто , за което не съм сигурна - след като е такава ситуацията около това ЧФЛ - не мисля, че трябва да искам от органите на НАП издаването на А1, както е при другите командировани лица.
Очаквам Вашите коментари и съм много задължена за времето и компетентоността.
относно осигуряването - изилза според това , което зачетох от предоставените извадки на регламентите / за което много Ви благодаря / , че лицето трябва да се осигурява според държавата, където пребивава като работник/служител и това явно е Германия. Ако бъде назначено в българското дружество , напр. на 4 ч. тр. договор, явно не трябва да се осигурява и в България.Моля да коментирате , дали правилно съм Ви разбрала .
И второто , за което не съм сигурна - след като е такава ситуацията около това ЧФЛ - не мисля, че трябва да искам от органите на НАП издаването на А1, както е при другите командировани лица.
Очаквам Вашите коментари и съм много задължена за времето и компетентоността.
потребител Лора Лазарова
отговорина потребителя Лора Лазарова
на 22 Окт. 2012
Моля за становище, дали съм разбрала отговора на въпроса си ?!