Здравейте,имам следния въпрос:Как трябва да се отчита работното време на шофьори,които извършват превози в рамките на ЕС.
Добавена в
1 отговор
експерт Miglena Trifonova
отговори на въпрос
на 04 Юни. 2013
Здравейте!
Ако Вашата дейност влиза в приложното поле на Регламент 561/2006, т.е. за шофьори, които управляват МПС с максимално допустима маса над 3,5 тона или МПС за превоз на повече от 9 пътници, включително водача, то тогава следва да спазвате разпоредбите на Регламент 561/2006 г.
Това означава, че следва да спазвате следните ограничения:
- седмичното „време за управление” не може да надвишава 56ч.;
- - седмичното „”работно време” не може да надвишава максималната продължителност на работното време, определено с Директива 15/2002 г., което е 48 ч. или 60ч. седмично при условие, че в 4 месечен период не надвишава средно работно време 48ч. седмично.;
- Дневното работно време 9ч. или 10ч. не повече от два пъти седмично.
Не сочите в коя държава се извършват превозите, но следва да имате предвид, че ако сеизвършват само в една държава, то съгласно чл.11 от Регламент 561/2006 г., държава членка има право да въведе по-дълги почивки и по-кратко време за управление, ако превозите се извършват само на нейната територия. Ако извършвате превози на територията само на една държава, трябва да се запознаете дали има вътрешни регламенти, с които да се съобразите в това отношение.
Организацията на отчитане на работното време , зависи от конкретното предприятие.
Ако е въведено сумирано отчитане на работното време, трябва да изготвите графици за целия период на изравняването. Имайте предвид, че нормите за отчитането и заплащането на положения нощен труд си важат и за тези Ваши работници. Ако се прилага сумирано отчитане на работното време, следва нощните часове да превърнете в дневни с коефициент 1,143 при тяхното отчитане, но не и при изчисляването на допълнително трудово възнаграждение за нощен труд.
Ако Вашата дейност влиза в приложното поле на Регламент 561/2006, т.е. за шофьори, които управляват МПС с максимално допустима маса над 3,5 тона или МПС за превоз на повече от 9 пътници, включително водача, то тогава следва да спазвате разпоредбите на Регламент 561/2006 г.
Това означава, че следва да спазвате следните ограничения:
- седмичното „време за управление” не може да надвишава 56ч.;
- - седмичното „”работно време” не може да надвишава максималната продължителност на работното време, определено с Директива 15/2002 г., което е 48 ч. или 60ч. седмично при условие, че в 4 месечен период не надвишава средно работно време 48ч. седмично.;
- Дневното работно време 9ч. или 10ч. не повече от два пъти седмично.
Не сочите в коя държава се извършват превозите, но следва да имате предвид, че ако сеизвършват само в една държава, то съгласно чл.11 от Регламент 561/2006 г., държава членка има право да въведе по-дълги почивки и по-кратко време за управление, ако превозите се извършват само на нейната територия. Ако извършвате превози на територията само на една държава, трябва да се запознаете дали има вътрешни регламенти, с които да се съобразите в това отношение.
Организацията на отчитане на работното време , зависи от конкретното предприятие.
Ако е въведено сумирано отчитане на работното време, трябва да изготвите графици за целия период на изравняването. Имайте предвид, че нормите за отчитането и заплащането на положения нощен труд си важат и за тези Ваши работници. Ако се прилага сумирано отчитане на работното време, следва нощните часове да превърнете в дневни с коефициент 1,143 при тяхното отчитане, но не и при изчисляването на допълнително трудово възнаграждение за нощен труд.