Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките".
Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките". Съгласен съм
Имейл RSS Facebook
x Влез в clubtrznormativi.bg

Лични данниОбезщетенияОсигуровкиТрудови правоотношенияУсловия на трудЧовешки ресурси

Права и задължения на работещите от вкъщи според Кодекса на труда

Работата от дома, която вече е ежедневие за хиляди българи, предлага удобство и гъвкавост, но поставя и редица въпроси. Кой плаща сметките за ток и интернет? Кой е отговорен за безопасността? Имат ли равни шансове дистанционните служители за кариерно развитие в сравнение с колегите си от офиса?
Дистанционният труд е подробно уреден в Кодекса на труда – чл. 107з–107п. Работата от разстояние трябва да бъде изрично договорена писмено. Законът я дефинира като труд извън помещенията на работодателя, извършван чрез информационни технологии, но потенциално изпълним и в офиса.

Разпределението на разходите често е спорна точка. По закон (чл. 107и, ал. 3 КТ разходите за интернет, електроенергия, оборудване и софтуер са за сметка на работодателя. Личен компютър или участие в покриването на сметки е допустимо само при изрична уговорка в договора. Липсата на яснота може да доведе до нарушаване на принципа за равнопоставеност (чл. 107н КТ . Това се отнася не само до финанси, но и до достъп до обучения, повишения и корпоративни инициативи.

Относно безопасността Законът е категоричен: работодателят отговаря за осигуряване на безопасни условия на труд (чл. 107к КТ . На практика обаче голяма част от спазването зависи от служителя.

Работодателят е длъжен да осигури техника, софтуер, интернет връзка, профилактика и инструкции за минималните изисквания. Не е задължен обаче да купува бюро или ергономичен стол – това може да бъде допълнително договорено.

Особено чувствителна тема са трудовите злополуки у дома. За да се избегнат спорове, служителят трябва писмено да опише работното си място (чл. 107к, ал. 2 КТ , а работодателят – да предостави инструкции и протоколи за предаденото оборудване. Физически оглед е допустим само с предварително съгласие на служителя (чл. 107к, ал. 7–8 КТ .
 

Ключово правило при дистанционната работа е своевременното уведомяване между страните.

  • Работодателят е длъжен да информира служителя за условията на работа, рисковете и предстоящи промени (чл. 127 КТ .

  • Служителят трябва незабавно да съобщава за промени, които възпрепятстват нормалното изпълнение на задълженията – смяна на адрес, ремонт, проблеми с интернет или повреда на техника (чл. 8, ал. 2 КТ .

Най-често комуникацията се урежда чрез вътрешни правила – имейл или фирмени платформи, което осигурява проследимост и защита и за двете страни.
 

Организацията на работното време при home office е едно от най-големите предизвикателства.

Законът предвижда: служителят сам организира времето си, но трябва да е на разположение при служебни нужди (чл. 107л, ал. 3 КТ . Отчитането може да става чрез автоматизирани системи, като служителят има право на достъп до своите данни (чл. 107л, ал. 6 КТ .

Важна гаранция е „правото на изключване“ (чл. 154б КТ – служителят не е длъжен да отговаря извън работното време.

Съществуват три основни модела на отчетност:

  1. Фиксирано работно време (традиционен график).

  2. Гъвкав график с „ядро на присъствие“ (напр. от 10 до 14 ч.).

  3. Работа по резултат – акцент върху изпълнените задачи, а не върху часовете.

Контролът не може да нарушава личното пространство. Постоянен мониторинг (скрийншоти, GPS и др.) е допустим само при ясна цел, предварителна оценка на въздействието и пълно уведомяване, съгласно GDPR и ЗЗЛД.
 

Дистанционните служители имат същите права като работещите в офиса (чл. 107н, ал. 1 КТ : право на синдикално членство, участие в събрания, обучения и фирмени инициативи.

Кодексът позволява избор на представител на дистанционните работници (чл. 7а КТ , който да защитава интересите им. Те могат да бъдат и част от синдикални органи или комисии по безопасност.

Най-голямото предизвикателство остава социалната изолация. Липсата на ежедневен контакт може да превърне дистанционните служители в „невидим персонал“. Европейското рамково споразумение (2002 г.) подчертава нуждата от регулярни срещи, обучения и активна комуникация.
 

Практически препоръки

За работодателите:

  • Ясни договори с пълни клаузи за условията на дистанционната работа.

  • Прозрачност при използването на системи за контрол.

  • Гарантиране на правото на изключване.

  • Инструкции и протоколи за безопасност и оборудване.

  • Интеграция на дистанционните служители във фирмения живот.

  • Реални условия за колективни права и участие.

За служителите:

  • Спазване на дисциплина и добросъвестност.

  • Своевременно уведомяване при промени в условията.

  • Отговорност за предоставената техника.

  • Активно участие в обучения и събрания.

  • Документиране на работното място.

  • Навременно сигнализиране при инциденти.
 

Източник: Pariteni.bg

Абонамент за newsletter

Абонирайте се БЕЗПЛАТНО за Newsletter clubtrznormativi.bg

за да получавате най-новата информация и анализи по темите, които Ви интересуват!

Да, искам информация за продуктите на РС Издателство и Бизнес консултации. Приемам личните ми данни да бъдат обработвани съгласно Регламент ЕС 2016/679

Коментари

0 Коментари


Абонирайте се БЕЗПЛАТНО за Newsletter clubtrznormativi.bg

за да получавате най-новата информация и анализи по темите, които Ви интересуват!

Да, искам информация за продуктите на РС Издателство и Бизнес консултации. Приемам личните ми данни да бъдат обработвани съгласно Регламент ЕС 2016/679