Ваш колега попита - наш ТРЗ експерт отговори, а ние събрахме на едно място най-новите и най-важни казуси в практиката Ви, свързани с командироването на служителите. Можете да вземете всички експертни решения директно на имейла си, като поръчате електронното ръководство “Командироване в страната и чужбина - казуси от практиката” от тук >>
Въпрос: Какво представлява електронната заповед за командировка и какъв е редът на нейното връчване и получаване? Трябва ли да бъде подписана с електронен подпис? Къде може да се намери определението за информационна система? Връчването чрез обикновен имейл отговаря ли на изискването на Наредбата или е необходима специална платформа/ приложение?
Отговор на въпроса даде доц. д-р Андрей Александров:
Съгласно новата редакция на чл. 8, ал. 1 от НКС (в сила от 28 март 2023 г.) командировките се извършват въз основа на предварително издадена писмена заповед. Заповедта може да се създава и като електронен документ съгласно изискванията на Регламент (ЕС) 910/2014 на Европейския парламент и на Съвета от 23 юли 2014 г. относно електронната идентификация и удостоверителните услуги при електронни трансакции на вътрешния пазар и за отмяна на Директива 1999/93/ЕО (ОВ, L 257/73 от 28 август 2014 г.) и на Закона за електронния документ и електронните удостоверителни услуги (ЗЕДЕУУ).
Според цитирания Регламент „електронен документ" означава всяко съдържание, съхранявано в електронна форма, по-специално текстови или звуков, визуален или аудио-визуален запис. ЗЕДЕУУ препраща към Регламента по отношение на дефиницията за електронен документ и допълва, че писмената форма се смята за спазена, ако е съставен електронен документ, съдържащ електронно изявление.
Тук следва да се съобразят и правилата на Наредбата за вида и изискванията за създаването и съхраняването на електронни документи в трудовото досие на работника или служителя, според която работодателят може да изгражда, поддържа и/или използва информационни системи за създаването и/или съхраняването на електронни документи в трудовото досие на работника или служителя в съответствие с изискванията на тази наредба, приложимите нормативни актове и стандарти, както и приетите от работодателя вътрешни документи за организация на труда в предприятието. Според чл. 7, ал. 4 от Наредбата документите, създавани от работодателя, задължително се подписват с квалифициран електронен подпис. Наредбата съдържа редица допълнителни изисквания към информационните системи, които могат да бъдат използвани, като най-общо може да се каже, че те са въведени за гарантиране на сигурността на информацията.
Източник: Е-ръководство “Командироване в страната и чужбина - казуси от практиката”. Вземете го директно на имейла си от тук >>
Отговор на въпроса даде доц. д-р Андрей Александров:
Съгласно новата редакция на чл. 8, ал. 1 от НКС (в сила от 28 март 2023 г.) командировките се извършват въз основа на предварително издадена писмена заповед. Заповедта може да се създава и като електронен документ съгласно изискванията на Регламент (ЕС) 910/2014 на Европейския парламент и на Съвета от 23 юли 2014 г. относно електронната идентификация и удостоверителните услуги при електронни трансакции на вътрешния пазар и за отмяна на Директива 1999/93/ЕО (ОВ, L 257/73 от 28 август 2014 г.) и на Закона за електронния документ и електронните удостоверителни услуги (ЗЕДЕУУ).
Според цитирания Регламент „електронен документ" означава всяко съдържание, съхранявано в електронна форма, по-специално текстови или звуков, визуален или аудио-визуален запис. ЗЕДЕУУ препраща към Регламента по отношение на дефиницията за електронен документ и допълва, че писмената форма се смята за спазена, ако е съставен електронен документ, съдържащ електронно изявление.
Тук следва да се съобразят и правилата на Наредбата за вида и изискванията за създаването и съхраняването на електронни документи в трудовото досие на работника или служителя, според която работодателят може да изгражда, поддържа и/или използва информационни системи за създаването и/или съхраняването на електронни документи в трудовото досие на работника или служителя в съответствие с изискванията на тази наредба, приложимите нормативни актове и стандарти, както и приетите от работодателя вътрешни документи за организация на труда в предприятието. Според чл. 7, ал. 4 от Наредбата документите, създавани от работодателя, задължително се подписват с квалифициран електронен подпис. Наредбата съдържа редица допълнителни изисквания към информационните системи, които могат да бъдат използвани, като най-общо може да се каже, че те са въведени за гарантиране на сигурността на информацията.
Източник: Е-ръководство “Командироване в страната и чужбина - казуси от практиката”. Вземете го директно на имейла си от тук >>
Свързани статии
Проследени новини
Абонамент за newsletter
Абонирайте се БЕЗПЛАТНО за Newsletter clubtrznormativi.bg
за да получавате най-новата информация и анализи по темите, които Ви интересуват!
Коментари
0 Коментари