Какъв е редът за командироване на шофьори при съвместна дейност с чуждестранно дружество? Представяме Ви въпрос и експертен отговор от изданието „Книга за ТРЗ служителя“. В книгата ще намерите десетки готови експертни решения на реални казуси от практиката на Ваши колеги – ТРЗ служители, свързани с осигуряване, трудови правоотношения, обезщетения, командировки и др. Вижте цялото съдържание на изданието тук >>
Въпрос: Българско дружество, регистрирано по ЗДДС и непритежаващо лиценз за международен транспорт, има подписан договор с холандско дружество с предмет „транспортни услуги“. В българското дружество на постоянен трудов договор са назначени 20 шофьори. Дружеството сключва договор за съвместна дейност с друго холандско дружество, притежаващо лиценз за транспортна дейност. Съгласно условията на договора българското дружество ще осигурява поръчки за сключване на договори за превоз и шофьори за извършване на поръчките, а холандското дружество ще осигурява камиони и лизенз за извършване на транспортна дейност. Възможно ли е служителите да се командироват от българското дружество в изпълнение на договора за транспорт или е необходимо да се командироват по силата на договора за съвместна дейност в холандското дружество? По кой ред трябва да се командироват служителите при всеки един от вариантите?
Отговор на въпроса даде експерт Красимира Гергева:
След приемането на чл. 121а от КТ който касае командироването на работниците и служителите в рамките на предоставяне на услуги, от Министерството на труда и социалната политика излязоха със становище във връзка с новия член, което касае международния транспорт. В него е посочено, че новите условия от чл. 121а от КТ се прилагат при следните случаи:
1. Каботаж по смисъла на Регламент 1072/2009 и Регламент 1073/2009.
2. Когато българско транспортно предприятие от група предприятия командирова работник или служител (шофьор) в предприятие от същата група предприятия, установено в друга държава членка;
3. Когато българско предприятие, което осигурява временна работа, изпрати работник или служител (шофьор) в предприятие ползвател в приемащата държава-членка.
Съгласно чл. 8, т. 1 от Регламент 1072/2009 общият принцип на каботажа представлява: Всеки превозвач, осъществяващ превози за чужда сметка или срещу възнаграждение, който е притежател на лиценз на Общността и чийто водач, ако е гражданин на трета държава, притежава атестация за водач, има право съгласно условията, посочени в настоящата глава, да извършва каботажни превози.
Т.3 към същия член гласи: Счита се, че услугите по вътрешен автомобилен превоз на товари, извършвани в приемащата държава-членка от превозвач, установен извън тази държава-членка, са в съответствие с настоящия регламент, единствено ако превозвачът може да представи недвусмислени доказателства за входящия международен превоз и за всеки последващ каботажен превоз.
Доказателствата, посочени в първа алинея, съдържат следните данни за всеки превоз:
а) името, адреса и подписа на изпращача;
б) името, адреса и подписа на превозвача;
в) името и адреса на получателя, както и неговия подпис и датата на доставка, след като бъдат доставени товарите;
г) мястото и датата на приемане на товарите за превоз и мястото, предвидено за доставката;
д) обичайното описание на естеството на товарите и начина на опаковане, а за опасните товари — тяхното общоприето описание, както и броя на колетите, особената им маркировка и номерата им;
е) брутната маса или изразеното по друг начин количество на товарите;
ж) регистрационните номера на моторното превозно средство и на ремаркето.
Ако имате налице каботаж съобразно изискванията на Регламент 1072/2009, можете да командировате своите шофьори на основание чл. 121а от КТ в изпълнение на договора за транспорт.
По договора за съвместна работа между българската фирма и холандската не е редно да командировате своите шофьори, защото то може да се разглежда като отдаване на персонал под наем, а за да може фирмата да осъществява такава дейност, е необходимо да притежава лиценз от Агенцията по заетостта.
Ако нямате налице каботаж съобразно изискванията на Регламент 1072/2009, можете да командировате своите шофьори на основание чл 121 от КТ и съгласно Наредбата за служебните командировки и специализации в чужбина.
Източник: „Книза за ТРЗ служителя“. Вземете я тук >>
Отговор на въпроса даде експерт Красимира Гергева:
След приемането на чл. 121а от КТ който касае командироването на работниците и служителите в рамките на предоставяне на услуги, от Министерството на труда и социалната политика излязоха със становище във връзка с новия член, което касае международния транспорт. В него е посочено, че новите условия от чл. 121а от КТ се прилагат при следните случаи:
1. Каботаж по смисъла на Регламент 1072/2009 и Регламент 1073/2009.
2. Когато българско транспортно предприятие от група предприятия командирова работник или служител (шофьор) в предприятие от същата група предприятия, установено в друга държава членка;
3. Когато българско предприятие, което осигурява временна работа, изпрати работник или служител (шофьор) в предприятие ползвател в приемащата държава-членка.
Съгласно чл. 8, т. 1 от Регламент 1072/2009 общият принцип на каботажа представлява: Всеки превозвач, осъществяващ превози за чужда сметка или срещу възнаграждение, който е притежател на лиценз на Общността и чийто водач, ако е гражданин на трета държава, притежава атестация за водач, има право съгласно условията, посочени в настоящата глава, да извършва каботажни превози.
Т.3 към същия член гласи: Счита се, че услугите по вътрешен автомобилен превоз на товари, извършвани в приемащата държава-членка от превозвач, установен извън тази държава-членка, са в съответствие с настоящия регламент, единствено ако превозвачът може да представи недвусмислени доказателства за входящия международен превоз и за всеки последващ каботажен превоз.
Доказателствата, посочени в първа алинея, съдържат следните данни за всеки превоз:
а) името, адреса и подписа на изпращача;
б) името, адреса и подписа на превозвача;
в) името и адреса на получателя, както и неговия подпис и датата на доставка, след като бъдат доставени товарите;
г) мястото и датата на приемане на товарите за превоз и мястото, предвидено за доставката;
д) обичайното описание на естеството на товарите и начина на опаковане, а за опасните товари — тяхното общоприето описание, както и броя на колетите, особената им маркировка и номерата им;
е) брутната маса или изразеното по друг начин количество на товарите;
ж) регистрационните номера на моторното превозно средство и на ремаркето.
Ако имате налице каботаж съобразно изискванията на Регламент 1072/2009, можете да командировате своите шофьори на основание чл. 121а от КТ в изпълнение на договора за транспорт.
По договора за съвместна работа между българската фирма и холандската не е редно да командировате своите шофьори, защото то може да се разглежда като отдаване на персонал под наем, а за да може фирмата да осъществява такава дейност, е необходимо да притежава лиценз от Агенцията по заетостта.
Ако нямате налице каботаж съобразно изискванията на Регламент 1072/2009, можете да командировате своите шофьори на основание чл 121 от КТ и съгласно Наредбата за служебните командировки и специализации в чужбина.
Източник: „Книза за ТРЗ служителя“. Вземете я тук >>
Свързани статии
Абонамент за newsletter
Абонирайте се БЕЗПЛАТНО за Newsletter clubtrznormativi.bg
за да получавате най-новата информация и анализи по темите, които Ви интересуват!
Коментари
0 Коментари